honger na het eten van een appel

5 manieren om calorieën te besparen

Veel mensen willen afvallen. Ze denken vaak dat ze dan een hongergevoel moeten hebben en dan niet mogen eten. Niks is echter minder waar! Als je deze tips opvolgt heb je niet meer honger, maar je krijgt wel genoeg energie binnen. Calorieën besparen dus! En nee, je komt niet aan. Win-win! Onderstaande zijn zijn manieren waarop je het goed doet, dus ze zijn niet schadelijk.

Met stip op 1: drinken!

Een gemiddeld glas fris of sap (denk aan jus d’orange of appelsap) levert toch al gauw tussen de 80 en 150 kcal op. Zonde, vooral als je je realiseert dat thee of water geen energie levert. Drinkt dus alleen een klein glaasje sap of fris omdat je het lekker vindt en les je dorst met water. Misschien een tip: doe wat fruit door je water heen zodat je fruitwater hebt, water met een smaakje. Ook nog eens gezond.

 

Verpakkingen checken

Bekijk de verpakkingen van het beleg in je keuken- en/of koelkast eens. Schrik je van het verschil tussen chocopasta en jam? Of salami en kipfilet? Ook het verschil tussen zelf geschaafde kaas of kant-en-klare plakken is groot. Kijk waar je eventueel op kunt ‘bezuinigen’ en probeer eens iets nieuws.

 

Eet fruit i.p.v. drinken

Eet fruit, drinkt geen fruit. Op internet en in de bladen word je doodgegooid met ‘gezonde smoothies’ en sapjes. Van een sinaasappel zit je echter veel voller dan van een glaasje sap en krijg je ook nog eens meer goede stoffen binnen (zoals vezels). Smoothie? Prima, maar vooral als je fruitschaal leeg moet. Een smoothie levert al gauw net zoveel energie als frisdrank.

Sausjes bij het avondeten?

Sausjes bij het avondeten. Lekker, een dikke jus bij de aardappelen of een roomsaus bij de groente. Maak echter voor jezelf de afweging of het de calorieën waard is en of er geen magerder alternatief is.

Minder met olie en/of boter

Doe kalm aan met olie en boter. Ook van ‘gezonde’ olie zoals olijfolie kun je aankomen. Een variant met de oliefles over de salade? Fles op z’n kop boven de pan? Scheutje olie door de pasta? Aan één eetlepel per persoon per dag heb je genoeg! Dus aan én door de sla, én een flinke scheut om in te bakken heb je gauw teveel.

 

Tot zover manieren voor calorieën besparen. Heb je hier iets aan? Zijn er punten waar je nog niet bij stil stond? Of heb je zelf misschien nog tips voor ons? Vertel ons wat jouw favoriete besparing is!

, , , , , ,
Vorig bericht
De juiste portiegrootte bepalen
Volgend bericht
Squatten in de kleine kamer

Gerelateerde berichten

4 reacties. Reactie plaatsen

  • Beste Esther,

    Supee positief dat je mensen tips geeft gezonder te gaan leven! Echt een leuk artikel.
    Echter geef ik als tip een waarschuwing te geven bij het gebruiken van oliën zoals olijfolie bij bakken. Bij hogere temperaturen oxideren onverzadigde vetzuren, waardoor er een toxineoverload zal ontaan in het lichaam. Het lichaam slaat deze toxines “veilig” op in vetweefsel, waardoor mensen die afvallen extra veel toxine belasting hebben, aangezien er bij de verbranding van vet zelf al afvalstoffen vrij komen.

    Bakken in vaste vetten zoals roomboter of ghee is dan een gezonder alternatief :)!

    Beantwoorden
    • Marian Faber
      27 februari 2018 10:39

      Hoi Kim,

      Bedankt voor je reactie! Goed dat je het noemt van het bakken in (extra vierge) olijfolie, dit raden wij ook niet aan. Onze mening is dat bakken in vloeibare vetten zoals een bak en braad of zonnebloemolie de gezondste keuze is.

      Beantwoorden
  • Graag hoor ik tips voor “zuinige dressing”, want hoe dan ook olie doet iets met vertering van wat je eet.

    Beantwoorden
    • Marian Faber
      15 maart 2018 09:24

      Hoi Lieke,

      Hier heb je wat voorbeelden van gezonde dressings:
      • azijn of citroensap met mosterd , bieslook. peper , zout en eventueel zoetstof
      • magere yoghurt met kerrie , zout , peper en geraspte appel.
      • magere kwark met een scheutje halfvolle melk , zout , peper en bieslook.
      • magere kwark met mosterd , gemberpoeder , kerrie , ketoembar (koriander) , zout en eventueel zoetstof.
      • magere kwark met en snufje , zout , peper , paprikapoeder en zeer fijngesneden paprika.

      Wil je, of kun je geen zuivelproducten gebruiken dan kan je de kwark en yoghurt vervangen door een sojayoghurt.

      Succes!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu